28 Wrz 2014 09:00 : In feminae veritas – W kobiecie prawda
Data publikacji: 2014-09-02, Data modyfikacji: 2014-09-28
2 września (wtorek) Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II w Opolu Filia nr 17 zaprasza na wystawę "In feminae veritas" – W kobiecie prawda. ELIZA JEZIORNA biżuteria sutasz, LUIZA LOS-PŁAWSZEWSKA malarstwo.
Wystawę można oglądać od września do października 2014 roku: od poniedziałku do piątku – 11:00-19:00 w sobotę – 9:00-15:00
ELIZA JEZIORNA urodziła się w 1963 r. w Kamieniu Pomorskim. Jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Constantina Brancusi w Szczecinie, gdzie mieszka do dzisiaj. Po maturze pracowała w pracowni plastycznej szczecińskiej Opery i Operetki oraz w pracowni renowacji zabytkowych przedmiotów artystycznych. Wśród wielu jej zainteresowań jest krawiectwo oraz tworzenie biżuterii artystycznej w technice sutaszu.
Technika sutasz to technika tworzenia biżuterii lub elementów ozdobnych wykorzystująca sznurki sutaszu. Nazwa tej techniki pochodzi od nazwy sznurków – soutache. Sznurek sutasz jest to wąski płaski ozdobny warkocz, tkany maszynowo – kiedyś z jedwabiu lub wełny, obecnie głównie z wiskozy. Klasyczny twór z sutaszu to centralny kamień, perła lub koral opleciony sznurkami. Sutasz jest misternie zszywany żyłką lub nitką w odpowiednio dobranym kolorze. Rewers jest podklejany kolorowym filcem lub cienką skórką. Obecnie haft sutasz najpowszechniej jest stosowany przy wyrobie kolczyków, naszyjników, czy bransolet. Świetnie się nadaje również do wszelkiego rodzaju ozdób przy opaskach, zegarkach, torbach, butach czy sukienkach. Kunsztowna konstrukcja ozdób, użycie kamieni półszlachetnych i pracochłonny proces tworzenia sprawiły, że biżuteria z sutaszu stała się luksusowym wyrobem, kupowanym głównie przez fanów nietuzinkowych i wyrazistych ozdób.
Taka biżuteria pasuje do każdego rodzaju ubrania – od codziennego stroju do pracy, przez biżuterię na spotkania ze znajomymi, po niezwykłe elementy ozdobne do ślubu. Sutasz w wydaniu biżuteryjnym spopularyzowała izraelska projektantka biżuterii, Dori Csengeri. Ozdoby jej autorstwa zachwycają oryginalnym pomysłem, egzotyczną kolorystyką i wyrafinowanymi kształtami.
LUIZA LOS-PŁAWSZEWSKA urodziła się w 1963 r. w Szczecinie, gdzie ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Constantina Brancusi. Jest absolwentką historii sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Obecnie mieszka i tworzy w Opolu. Prace zaprezentowane na wystawie są wykonane w technice olejnej i akrylowej i dotyczą tematu kobiety – jej pragnień, tajemnicy i zmysłowości. Zamiłowanie do rysunku i malarstwa towarzyszyło mi od dziecka. Wszystko, co mnie otaczało - ludzie, przedmioty wszelkie kształty, struktury i barwy wpływały na moją wrażliwość i emocje. Z upodobaniem przekładałam to na płaszczyznę papieru. Z sentymentem wspominam swoją edukację w liceum plastycznym, gdzie poszerzałam swoją świadomość artystyczną. Po studiach pasję malarską przerwała "na chwilę" proza życia.
Wróciłam do niej na nowo kilka lat temu. Natomiast fascynacja historią sztuki pomogła mi zrozumieć istotę tego, co w sztuce, jej formach, pięknie i twórczości było trafne, głębokie i nowatorskie. Każda dokładnie poznana epoka, styl, czy dzieło wzbudza mój zachwyt i szacunek, dlatego też nie preferuję konkretnego stylu, czy artysty. Sztuka jest dla mnie wspaniałym świadectwem niewiarygodnej energii umysłowej człowieka. – Luiza Los-Pławszewska
2.09.2014; godz.18.00
Miejska Biblioteka Publiczna
im. Jana Pawła II w Opolu
Filia nr 17
ul.Skautów Opolskich 10, Opole
Pełna treść wiadomości na: http://www.tekturaopolska.pl/wydarzenia/kalendarz-wszystkie-wydarzenia/icalrepeat.detail/2014/09/28/9338/-/in-feminae-veritas-w-kobiecie-prawda.html
tekturaopolska.pl, Źródło artykułu: tekturaopolska.pl